tisdag 26 april 2016

Likhetstecknet

Idag har vi jobbat med "likhetstecknet". Det är viktigt att förstå att likhetstecknet betyder att det är "lika mycket på båda sidor" om tecknet, och inte "att det blir...".
Vi började med att leta "lika mycket-kompisar". Alla barn fick en lapp med ett tal på. Nu gällde det att leta upp två kompisar som hade tal som var lika mycket värda. När de hittat sina kompisar så fick de sätta sig ner tillsammans, och när alla hittat sina talkompisar gick vi igenom alla tal och skrev upp dem tre och tre på tavlan med likhetstecken mellan, t ex 10-2 = 4+4 = 7+1.
De tyckte det var jättekul att leta kompisar, så det fick vi göra en gång till innan vi satte oss ner i par och jobbade med arbetsbladet, där det gällde att hitta vilka tal som var rätt, där det var lika mycket på båda sidor om likhetstecknet och vilka tal som inte stämde. Som extrauppgift fick barnen hitta på egna tal. Vi pratade till sist om vilka tal där likhetstecknet använts på rätt sätt.
Veckans läxa handlar också om likhetstecknet. Där gäller det att hitta på tal som är lika mycket som 15.





Veckans läxa:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar